Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 0413-474933
  • info@vkgroep.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Veelgestelde vragen zorgverzekering

De vergelijkingsperiode voor ieders zorgverzekering is weer begonnen. Sinds 15 november zijn alle nieuwe zorgpremies bekend en kunnen we weer controleren of de huidige zorgverzekering nog passend is.

Wij begrijpen dat dit proces verschillende vragen bij u oproept. Om u op weg te helpen hebben wij hieronder alvast antwoord gegeven op de meest gestelde vragen.  

 

1. Welke zorgverzekeraar past het best bij mij?

Welke verzekeraar het best bij iemand past, is voor iedereen verschillend. Er zijn namelijk verschillende factoren waarom iemand kiest voor een bepaalde verzekeraar. Denk hierbij aan de hoogte van de premie, het type basisverzekering of de contracten die de verzekeraar heeft met een zorgverlener. Voor persoonlijk advies kunt u altijd bij een van onze medewerkers terecht. Zij helpen u graag verder!

 

2. Hoe kan ik op mijn maandelijkse zorgkosten besparen?

Er zijn verschillende manieren waarop zorgkosten verlaagd kunnen worden. Start met het vergelijken van de zorgverzekeringen. Elk jaar wijzigt de premie van de zorgverzekering. Hierdoor kan het zijn dat het ene jaar maatschappij X het voordeligst is en het volgende jaar maatschappij Y. Vergelijk daarom elk jaar de premie met behulp van onze handige vergelijkingstool.

Daarnaast kan de maandelijkse premie verlaagd worden door het eigen risico te verhogen. Doe dit echter alleen wanneer u deze extra kosten op elk moment kunt betalen. Tip: zet het bespaarde bedrag maandelijks op uw spaarrekening als buffer. 

Als laatste is er de mogelijkheid om de premie per jaar te betalen i.p.v. per maand. Bij verschillende maatschappijen kan hierdoor tot wel 2% premie op jaarbasis worden bespaard.   

 

3. Hoe stap ik over van zorgverzekeraar?

Jaarlijks kan iedereen in november en december gemakkelijk overstappen van zorgverzekeraar. Vergelijk eerst welke verzekering het best bij u past. Sluit vervolgens online, of met behulp van een van onze medewerkers, een zorgverzekering af. Bij het afsluiten van de nieuwe verzekering heeft u de mogelijkheid aan te geven dat de nieuwe verzekeraar de oude verzekering moet beëindigen. Als u dit aanvinkt, dan zorgt de nieuwe verzekeraar er vervolgens voor dat de huidige zorgverzekering wordt opgezegd. Verder hoeft u dan niets te doen.

Na 1 januari kan er alleen nog overgestapt worden naar een nieuwe zorgverzekeraar als de huidige zorgverzekering voor 1 januari  is opgezegd. Dan kan er tot 31 januari een nieuwe zorgverzekering af worden gesloten welke vervolgens met terugwerkende kracht ingaat vanaf 1 januari. 

 

4. Als ik mijn verzekering niet verander blijft alles dan hetzelfde?

Ja, als u uw zorgverzekering ongewijzigd laat dan blijft de polis gewoon doorlopen.

Het is wel zo dat een zorgverzekeraar de inhoud van de verzekering evenals de aanvullende dekkingen en de premie kan veranderen. Ook de contracten die zij met zorgverleners hebben, kunnen elk jaar verschillen. Waardoor de mogelijkheid bestaat dat bepaalde zorgaanbieders niet meer vergoedt worden.  Het is daardoor belangrijk dat u, ook als u de intentie heeft de polis ongewijzigd door te laten lopen, de dekkingen controleert en naloopt of deze nog passen bij uw huidige situatie. 

 

5. Is een aanvullende verzekering altijd verstandig?

Een aanvullende verzekering kan fijn zijn als u veel zorgkosten heeft die niet vanuit de basisverzekering vergoed worden. Maar deze verzekering kost meer als u weinig aanvullende zorg verbruikt.

Uit recent onderzoek van Pricewise blijkt dat een kwart van de Nederlanders zijn aanvullende verzekering van 2020 nog niet gebruikt. Ook worden 71% van de aanvullende dekkingen tandarts, fysiotherapie en brillen niet of niet volledig gebruikt! Heeft u een aanvullende dekking (nodig)?

Uit het onderzoek blijkt ook dat de groep van 65-plussers vaak langer dan 10 jaar bij dezelfde zorgverzekeraar blijft. Die loyaliteit aan hun verzekeraar kan leiden tot een onnodig hoge premie.

 

6. Kan ik mijn nieuwe zorgverzekering nog annuleren?

Ja dat kan, iedereen heeft namelijk 14 dagen bedenktijd na het afsluiten van een nieuwe zorgverzekering. In deze 14 dagen kan de zorgverzekering geannuleerd worden door dit aan te geven bij de verzekeraar.  

 

7. Mag een zorgverzekeraar mij weigeren?

Ja en nee. Een zorgverzekeraar mag klanten niet weigeren voor de basisverzekering, ze hebben namelijk een acceptatieplicht. Deze acceptatieplicht geldt echter alleen voor de basisverzekering en niet voor de aanvullende verzekeringen. Hiervoor mogen verzekeraars klanten dus wel weigeren.

In onze zorgvergelijker kunt u ervoor kiezen om alleen verzekeringen te zien die geen medische selectie kennen. 

 

8. Welke soorten basisverzekeringen zijn er en wat zijn de verschillen?

Er zijn drie typen basisverzekeringen: Natura, restitutie en budget. De verschillen tussen deze zorgverzekeringen zitten in de contracten met zorgverleners.

Budget: De budget verzekering is het voordeligst. Bij deze verzekering heeft de zorgverzekeraar echter wel maar weinig contracten met zorgverleners. Hierdoor bestaat de kans dat u hoge zorgkosten kunt krijgen als u naar een zorgverlener gaat zonder contract. Kiest u voor deze verzekering en heeft u zorg nodig? Dan is het belangrijk dat u van te voren controleert of de zorgverlener bij uw verzekeraar is aangesloten!

Natura: De natura verzekering is een uitgebreidere variant. Bij deze verzekering heeft de zorgverzekeraar bij meerdere zorgverleners contracten lopen. Behandelingen worden hierdoor bij het merendeel van de ziekenhuizen en zorgaanbieders vergoedt. Wanneer u naar een aanbieder gaat zonder contract, zal de verzekeraar wel een deel van de kosten vergoeden, maar zal ook een deel van de kosten bij u in rekening brengen. Kiest u voor deze verzekering en heeft u zorg nodig? Dan is het ook belangrijk om van te voren te controleren of de zorgverlener een contract heeft met de verzekeraar. 

Restitutie: Voor de restitutie verzekering zijn de kosten het hoogst, maar bij deze verzekering vergoedt de verzekeraar 100% van de zorgkosten die voortvloeien uit de basisverzekering (m.u.v. het eigen risico). Dit geldt voor zorgverleners met en zonder contract. U heeft hierdoor vrije keuze uit alle aanbieders en u hoeft van te voren geen rekening te houden met contracten.

De contracten die verzekeraars met zorgverleners hebben lopen, gelden overigens alleen voor planbare zorg en niet voor spoedeisende hulp.

 

9. Moet iedereen in mijn gezin bij dezelfde zorgverzekeraar verzekerd zijn?

Nee, elk gezinslid mag bij een andere zorgverzekeraar verzekerd zijn. Zo kan iedereen kiezen voor de best passende en voordeligste verzekering. Wel moeten kinderen die jonger zijn dan 18 jaar bij een van zorgverzekeraars van de ouders meeverzekerd worden. Dit gebeurt niet automatisch, ouders moet dit zelf bij de  zorgverzekeraar aangeven. 

Tip: kies hierbij voor de ouder met het meest uitgebreide aanvullende pakket zodat ook het kind hier kosteloos van kan profiteren.

 

 

 

 

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Onze medewerkers helpen u graag!